אל תהיו ציפור דרור.
.
.
היא ישבה כמעט על כל עץ.
שלטה בקלילות בנוף ילדותי.
ראיתי אותה בכל פעם שיצאתי מהבית.
את הציוץ שלה אני זוכר מאד ברור.
את הניתורים על המדרכה.
את הנסיקה המהירה לשמיים.
ציפור דרור.
קטנה.
פשוטה.
אפורה.
מלאת אנרגיה.
בשנים האחרונות היא נעלמה.
כמעט ולא רואים אותה.
מחקרים מראים שהציפורים החדשות שנכנסו לנוף האורבני דוחקות אותה החוצה – התוכי, הדררות והמיינות.
אחרי אלפי שנים, ציפור הדרור מפסידה בתחרות על המשאבים המוגבלים.
זאת במקביל לשינויים בבתי הגידול הטבעיים שלהן.
כלומר – השינויים בטבע, ביחד עם כניסה של מתחרים על המשאבים יוצר מצב קשה עבור ציפור הדרור הקטנה.
והיא מפסידה.
.
.
כך גם בעסקים – הדרך שבה בעלי עסקים מתמודדים עם תחרות ושינויים בשוק, תקבע אם הם יישארו בנוף.
בכל שוק בריא, נכנסים שחקנים חדשים, עם רעיונות, אנרגיה ודרכים חדשות.
וכל שוק, אבל כל שוק, עובר שינויים.
לעיתים השינויים איטיים.
לעיתים הם מהירים מאד, כמו בתקופה האחרונה.
ולבעל העסק אין ברירה אלא לבצע את ההתאמה הנדרשת כדי להישאר רלוונטי:
-> לחדש מוצרים על פי הצרכים שעולים בקהל –
עסק חייב לחדש את השירותים ולהתאים אותם לקהל היעד שלו ולצרכים שהוא מעלה
-> להגיע לקהלים חדשים –
בין אם בגאוגרפיות חדשות או מאפיינים חדשים – הרחבת הקהלים מייצרת תנועת שיפור חשובה מאד בעסק ומשאירה אותו רלוונטי
-> שווק באפיקים שלא פעל שם –
בעולם הטכנולוגי של היום, כל שנתיים עולה פלטפורמה חדשה.
עסק שרוצה להישאר על המפה, צריך לזהות את הפלטפורמות שנכון לו לפעול בהן
-> להשקיע בטכנולוגיה –
עסק שלא מאמץ את הטכנולוגיות הרבות, שם את עצמו תחת תקרת זכוכית נמוכה.
המתחרים שלו ינועו בקצב הרבה יותר מהיר.
-> לבנות סיסטמה מושחזת –
סיסטמה היא סממן של עסק בוגר.
עסק שמנוהל נכון יודע בכל רגע נתון מי עושה מה, מה הממשקים ומה התוצרים והמועדים שלהם.
-> לבנות מותג איכותי –
הדרך הטובה ביותר לייצר שפע ולא להיות עסוקים בתחרות השוחקת היא לבנות מותג חזק שמציע ערך משמעותי לקהל שלו.
למותג יש שם חזק שהולך לפניו והוא עולה בכל פעם שתחום העסק עולה.
אין ספק שהעולם העסקי מאתגר.
שינויים בכלל – מאתגרים אותנו.
גם כבני אדם וגם כבעלי עסקים.
גם מנטלית וגם עסקית.
אבל מה האופציה?
להעלם?
להיות עוד ציפור דרור שנעלמה מהנוף?פתחנו עסק כדי לשגשג.
וכדי שזה יקרה, בעל עסק חייב להפנים – אף אחד לא ינהל את העסק עבורו.
אז אם השינויים שהעולם עובר מאיימים.
אם האתגרים העסקיים גדולים.
אם העסק לא פורץ את תקרות הזכוכית וההכנסות לא עולות.
זה הזמן לבחור – להיות – סמוראי בעסקים.