קורונה, עסקים ומה אפשר לעשות

-

קורונה, עסקים ומה אפשר לעשותלהיכנס מיידית ל-“שגרת חירום”וירוס הקורונה “פרץ” לחיינו בסערה בדצמבר 2019 וכבר הספיק לגבות חייהם של כמה אלפי בני אדם, ליצור נזקים של מאות מליארדי דולרים ולזרות פניקה ברוב כדור הארץ.

נכון לרגע כתיבת שורות אלו, עוד לא נמצא חיסון לוירוס קורונה, וזה מסביר את הפניקה והפעולות שרוב מדינות העולם נוקטות, כולל מדינת ישראל.

גבולות ישראל נסגרו, כל מי שחוזר לארץ נכנס מיידית לבידוד.

אלפי טיסות מבוטלות, בישראל ובעולם.

מאות אלפי אנשים בישראל נמצאים בבידוד (הפרה של הבידוד היא עבירה פלילית).

אירועים רבים מבוטלים כדי למנוע התקהלות.

כתוצאה מהפניקה, חוסר הוודאות והביטולים הרבים, שוק ההון צנח בעשרות אחוזים.

עסקים קטנים נמצאים בסיכון מאד גבוה, כתלות בתחום ובאורך הנשימה שלהם.

עסקים שחשים כבר עכשיו את הפגיעה כתוצאה מהקורונה, יהיו זקוקים לרזרבות משמעותיות ויהיו חייבים להמציא את עצמם מחדש כבר בקרוב כדי שהעסק לא יקרוס.

בעלי עסקים יהיו חייבים למצוא “שיגרת חירום” – מוצרים, שירותים ופעולות שיאפשרו לעסק לשרוד את התקופה הזו, דרך הצעת שירותים שאנשים זקוקים להם ומוכנים לשלם עליהם, גם בתקופה של חירום.

מול מה אנחנו עומדים?ככל שהמגיפה מתפשטת ללא מענה רפואי, אנחנו צפויים לראות יותר ויותר מהתופעות הבאות, שיכולות מאד להשפיע על ביצועי העסק:אנשים רבים בבידודככל שאנשים רבים יותר ייכנסו לבידוד, תחושת הפחד וההישרדות תגבר.

כמות הלקוחות תקטן והמוכנות של אנשים להוציא כספים תקטן גם.

קיפאון של המשקהצעדים שהמדינה נוקטת, כמו סגירה של שערי המדינה, ביטולי טיסות וכו’, גורמים לכך שהמשך נכנס לקיפאון ומיתון.

ולכן, שירותים רבים יהיו נדרשים פחות, מה שישפיע על ההכנסות של בעלי עסקים.

היעדרויות רבותנותני שירותים רבים יאלצו לשהות בבידוד או יבחרו שלא לעבוד.

עסקים שסומכים על השירות של אותם נותני שירותים, יהיו חייבים למצוא ספקים מחליפים אחרת השירותים שלהם עצמם יפגעו.

פיטורים נרחביםעסקים שהתפוקה שלהם תרד ייאלצו לשחרר עובדים.

כתוצאה, איכות ומהירות השירות של העסקים האלו ייפגעו ומי שסומך עליהם ירגיש זאת.

מניעת התקהלותככל שמשרד הבריאות יוריד את גודל הקהל המרשה להתקהל, עסקים רבים ייפגעו – שירותי הסעדה, אירוח, מקומות בילוי והתקהלות יחושו זאת ראשונים.

מניעת תנועהנכון לרגע כתיבת שורות אלו, זה עדיין לא הופעל בישראל, אבל בכמה מקומות בעולם כבר סוגרים איזורים כדי לצמצם הדבקה.

בעלי עסקים שנדרשים להגיע אל הלקוחות שלהם באזורים שונים, ירגישו את הסגר בצורה אנושה יותר.

המעגלים העסקיים שהולכים להיפגעמיהם העסקים שהולכים להיפגע במעגל הראשון?זו רשימה גדולה, שכוללת: ייצוא, ייבוא, תיירות, אירועים, מלונאות, אירועים, אולמות, כנסים ומופעים, הפקות אירועים, שוק ההון.

.

.

כל העסקים האלו הולכים להיפגע מהר מאד, וחלקם כבר חש את המשבר בצורה משמעותית.

המעגל השני של עסקים הם עסקים שתומכים במעגל הראשון או שהשירותים שלהם לא הכרחיים ולכן ייפגעו כתוצאה מהמיתון וההאטה: סדנאות, הרצאות, שיווק, הסעדה ועוד.

חשוב להבין שככל שהמשבר יימשך, הפגיעה תגיע ואף תעמיק אל יותר ויותר עסקים.

דרכי פעולה לחיסכוןיש כמה פעולות שבעלי עסקים יכולים לעשות כבר כרגע:צמצום הוצאות על העסקככל שניתן, ובהתאם לרזרבות של העסק, חשוב לצמצם את ההוצאות כדי לשמור לתקופה הקרובה.

חוסר הוודאות מחייב אותנו להתנהל במשנה זהירות עם הכסף ולהוציא כמה שפחות על מה שלא ממש חשוב או דחוף.

להוציא עובדים לחל”ת או ימי חופשהכדי לצמצם הוצאות, כדאי לבחון האם כל העובדים נדרשים כרגע או שאפשר לנצל ימי חופשה צבורים, כדי לצמצם הוצאות.

חשוב מאד לבצע תאום ציפיות עם העובדים כדי לצמצם את הפחד שכבר ככה נמצא באוויר.

לא כל הביצים בסל אחדאם יש לכם כמה עובדים, כדאי לעבוד במשמרות, כדי שאם אחד נכנס לבידוד (ואיתו כל מי שבמשמרת שלו), אז לא כל העובדים שלכם נעלמים – יש לכם עוד קבוצה שאפשר לעבוד איתה.

בניית רזרבות מהיוםכל הפעולות שחוסכות הוצאות נועדו להגדיל את הסכום הכספי שאתם יכולים לשים בצד כדי לאפשר לכם ולמשפחה לעבור את התקופה הקרובה.

אם יש סכומים שאתם מפרישים להשקעה, מתכננים פעולות גדולות בעסק או בבית – זה הזמן לעצור תוכניות גדולות ולשים כל שקל בצד כדי לאפשר לכם ולמשפחה לעבור את התקופה הזו.

שינויים במודל העסקי ובמוצריםעסק צריך לדעת להתאים את המודל שלו ללקוחות ולמצב השוק.

השינויים שנגיף הקורונה מביא מחייבים את בעלי העסקים לשנות מוצרים, להתאים אותם לאנשים שלא יוצאים מהבית, למצב שאין התקהלות וכולם חשים חוסר וודאות.

הנה כמה כיוונים שבעלי עסקים יכולים לנצל כדי להתמודד עם המצב שנוצר:
מיקוד על המוצרים הכי נדרשיםבזמן חוסר וודאות, רוב האנשים והעסקים יוצאו כסף רק על מה שממש הכרחי.

לכן, כדאי להתמקד בקהלים מאד ברורים שזקוקים למוצר מאד מושחז שלנו, שפותר להם בעיה משמעותית.

חשוב שהמיקוד הזה לא יתבצע באופן אוטומטי, אלא יכלול חשיבה על הקהל הכי נכון להתמקד בו.

אולי במצב הנוכחי כדאי לעשות שינוי כזה או אחר בקהל, כי הקהל שלנו עד כה לא פנוי לרכוש מאיתנו כרגע.

בניית מוצרים קטנים והכרחיים וללא התחייבות ארוכהבמצב שנוצר, אנשים לא יהיו מוכנים לשירותים ארוכי טווח, כי לא יסכימו להתחייב.

בעלי עסקים צריכים ליצור מוצרים קטנים שעונים על צורך משמעותי קיים גם כעת.

הרעיון הוא – במקום למכור מוצרי פרימיום גדולים (שאני מאד מאמין בהם בשיגרה), למכור הרבה מוצרים קטנים שאינם דורשים התחייבות, כך שעדיין בעל העסק רואה הכנסות.

שיווק ממוקד על צורך עמוקבהמשך לסעיף הקודם, בעלי עסקים צריכים להתמקד במוצרים שעונים על הצרכים היותר עמוקים של קהל היעד שלהם ולשווק בעיקר אותם, כדי לחסוך עלויות שיווק ולהגיע למקסימום לידים.

מתודולוגית ההחסרההאם ניתן להחסיר חלק מהשירות או המוצר? האם ניתן לקיים את השירות ללא חלקים שמאיימים או פחות נוחים בתקופה הזו? לדוגמה, האם ניתן לוותר על מפגשים קבוצתיים או אישיים?מתודולוגית ההחלפההאם ניתן להחליף חלקים בשירות כך שיתאימו יותר למצב? נניח החלפת מפגשים פרונטליים במפגשים דיגיטליים.

האם אפשר להגיע אל בית הלקוח במקום שהלקוח יגיע אל המשרדקליניקה שלנו? אם הילדים של הלקוח נמצאים בבית, יתכן והגעה של בעל העסק אל בית הלקוח תאפשר ללקוח להמשיך לצרוך את השירות שלנו.

האם ניתן להחליף מקום מפגש ממקום הומה אדם למקום פרטי יותר, מה שמוריד את הסיכון לחשיפה לוירוס?מתודולוגית ההקטנההאם ניתן להקטין את השירות שלנו? במונחי זמן, מספר פגישות, מקום קטן יותר.

שינוי כזה יאפשר ללקוח לשקול את השירות למרות המצב.

כמובן שחשוב לבצע תאום ציפיות מבחינת הערך שהוא נותן ואולי גם במחיר.

בתקופה של חוסר וודאות, לאנשים קשה להתחייב וכדאי לייצר מוצרים שמותאמים לחוויה הזו.

דרך החסרה, אנחנו לא צריכים להמציא את הגלגל, אלא רק להוריד מרכיבים במוצר הקיים, כך שעדיין השירות שנותר הוא בעל ערך משמעותי ללקוח.

מענה לפחדיםפחד מהתקהלות, פחד ממקומות ציבוריים, פחד מביטולים – כל אלו מחייבים את בעלי העסקים לתת מענה.

במקרה של הרצאות סדנאות, אפשר להחתים את הלקוחות על הצהרה שלא חייבים בבידוד.

אפשר להחליף את מקום המפגש ואפשר להציע מודל החזרה, כדי שיוכלו להתחייב מבלי לחשוש שיאבדו את כל הכסף.

שוטף פלוס תשלומיםאני לא כל כך אוהב את הרעיון של שוטף פלוס.

אני חושב שבעל עסק צריך לקבל את השכר שלו צמוד למתן השירות.

אבל לפעמים כדאי מאד להתגמש (לא רק בעיתות מגיפה).

כדי לאפשר ללקוחות להצטרף לשירות, למרות המצב והקושי בנזילות, שווה לשקול אפשרות של תשלום מאוחר.

גם מספר התשלומים יכול להטות את הכף ולעזור ללקוחות להצטרף.

מאחר והלקוחות חוששים מתזרים המזומנים שלהם בתקופה הקרובה, הם יעדיפו להוציא כמה שפחות בכל חודש.

לכן, אם התשלום החודשי יהיה קטן יותר, זה יאפשר להם לנהל את התזרים שלהם עם פחות לחץ.

כמה נקודות שחשוב לזכור: האופציה הזו מתאימה רק לבעל עסק שהתזרים שלו מספיק יציב וחזק.

אחרת הוא עלול לקרוס בעצמו, עד שייכנס מספיק מזומן יש לוודא עוגנים לתשלום כמו צ’ק ביטחון ושימוש בכרטיסי אשראי לביצוע התשלומים, כדי למנוע בעיות של אי תשלום אחרי מתן השירות מוצרים חדשיםגם בימים כתיקונם, עסק חייב להמציא את עצמו מחדש דרך מוצרים ושווקים חדשים.

זה שומר על חדות חושים, קירבה ללקוחות והופך את העסק לחדשני ומעניין.

בעיתות משבר כמו עם התפשטות הקורונה, חלק מבעלי העסקים לא יוכלו להרשות לעצמם שלא להמציא את עצמם מחדש ומהר מאד.

בעיקר עסקים שהשירות שלהם עומד להיפגע במעגל הראשון או שהשירות שלהם הופך לבלתי רלוונטי לגמרי.

השירותים החדשים צריכים לענות על צרכים ברורים שקיימים בזמן המשבר, כדי שאפשר יהיה להציע אותם.

חשוב לציין שככל שהעסק קטן או לא מוכר מספיק, הכנסה של שירות חדש עלולה לקחת זמן לא מבוטל.

לכן, יש לוודא שהשירותים שעדיין פועלים מקבלים את תשומת הלב הדרושה כדי שימשיכו להכניס כסף.

מבט קדימהלא ניתן לדעת בבירור כמה זמן המשבר הזה הולך להימשך.

אבל כן אפשר ללמוד מההיסטוריה.

בנובמבר 2002 התפרץ בסין נגיף הסארס.

גם הוא שייך למשפחת הקורונה.

הסארס היה קטלני יותר – 10% תמותה.

כמו עם הקורונה ב-2020, גם הסארס החל בסין.

ממשלת סין התנהלה באופן מאד לא שקוף לגבי הסארס, מנעה סיקור משמעותי ולא דיווחה לארגון הבריאות הבינלאומי עד פברואר 2003, מה שגרם להרבה יותר קורבנות.

ועדיין, עם התערבות העולם ושיתוף הפעולה של סין עם שאר מדינות העולם, נגיף הסארס נעלם ביוני 2003.

גם הקורונה כידוע, מקורו בסין.

אלא שהפעם סין משתפת פעולה מהרגע הראשון וכל ארגוני הבריאות נמצאים בתמונה, משתפים פעולה בידע, תובנות ונהלי חירום – הכל כדי למנוע את ההתפשטות ומציאת חיסון וטיפול מתאימים.

כמובן שלא ניתן לומר בוודאות כמה זמן ייקח עד שנגיף הקורונה ייעלם והעולם יחזור לשיגרה, אבל דיי ברור שזה יקרה.

וכשזה יקרה כדאי מאד שכבעלי עסקים, נהיה מוכנים להציע את השירות הכי מושחז שלנו, מותאם לקהל שלנו ובהינתן העובדה שגם הקהל שלנו עבר תקופה לא פשוטה.

* אין לראות בכתוב המלצה ספציפית או תוכנית פעולה לעסק זה או אחר.

מאמרים שיכולים לעניין אותך

אשליית ההתפתחות האישית - 2 פעולות שבלעדיהן אין התפתחות, רק אשליות | השראה
3 צעדי חובה לשיפור השיווק - איך הופכים שיווק מעיק ליעיל
הפכתי פרזיט וזה הגדיל לי את ההכנסות ואת הזמן הפנוי
מה החופשה שלכם אומרת על העסק והחיים שלכם? מה אפשר ללמוד מהשינויים שאתם עושים כשאתם יוצאים לחופשה? לייב עוצמתי בקהילת הסמוראים
הבדל קריטי בין אנשים שעושים כסף לבין אנשים שעושים הרבה מאד כסף - להבין ולהטמיע מהרגע הראשון
משפט שאנשי מכירות לא אומרים ומפספסים עסקאות ו-6 עקרונות זהב למכירות